Gezocht: kandidaten gemeenteraadsverkiezingen gemeente Berg en Dal

Gezocht: kandidaten Gemeenteraadsverkiezingen 2018

Op 21 maart 2018 zullen er opnieuw gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden, ook in de gemeente Berg en Dal. Hierom zijn we op zoek naar enthousiaste GroenLinks-kandidaten en willen we alle GroenLinks leden en sympathisanten uitnodigen zich kandidaat te stellen, of kandidaten aan te dragen. De kandidaatstelling is geopend tot 1 september 2017.

U kunt uzelf kandidaatstellen voor de volgende functies:

 Lijsttrekker

De lijsttrekker is de eerste op de lijst en zal politiek leiding geven aan onze afdeling in de komende periode. De lijsttrekker speelt namens de partij de hoofdrol in de verkiezingscampagne en de debatten.

 Raadsleden, carrouselleden en de rest van de lijst

Verkiesbare plaatsen: Kandidaten op de plekken 2 tot en met 6 kunnen in de raad komen door direct verkozen te worden of mogelijk door opvolging gedurende de periode. Leden die niet verkozen worden, kunnen de fractie versterken door carrousellid te worden (lid uitgebreide fractie).

Onverkiesbare plaatsen: Kandidaten op plek 7 of lager ondersteunen GroenLinks in de verkiezingen. Ze zetten hun tijd en netwerk in om de partij te steunen en krijgen er goede contacten en ervaring voor terug.

 Wethouder

De wethouder bestuurt samen met de burgemeester de gemeente. De gemeenteraad bepaalt welk taakgebied een wethouder krijgt. Bijvoorbeeld onderwijs, financiën, huisvesting of sport. De wethouder komt op voor de belangen van zijn taakgebied. Wethouders hebben hierover overleg met ambtenaren van het Rijk en de provincie. Ze hebben ook gesprekken met bewoners, bedrijven en organisaties. Overweegt u uzelf kandidaat te stellen of wilt u iemand aandragen als kandidaat? Neem dan tijdig contact op met de kandidatencommissie per e-mail aan alle leden van de kandidatencommissie of per post op het onderstaande adres:

GROENLINKS BERG EN DAL, t.a.v. kandidatencommissie (vertrouwelijk), Lievensweg 32, 6562 XN, Groesbeek.

Na aanmelding krijgt u een bewilligingsformulier (afdrachtregeling) en een integriteitverklaring toegestuurd, samen met een vragenlijst voor het gesprek. We vragen u deze documenten te retourneren, inclusief een kopie van een geldig legitimatiebewijs, in sommige gevallen een VOG-verklaring en uw cv. Daarnaast krijgt u per e-mail de informatie met daarin het fractieprofiel, individueel profiel van de kandidaten en de procedures.

Wilt u meer weten over het politieke werk in de gemeente of over de procedure? Neem dan contact op met de kandidatencommissie van GroenLinks Berg en Dal: Fer Vrijmoet |  Marjan Verdijk |  Bart Balm (bart@bartbalm.nl).