Dus er moet iets gebeuren en daarvoor zijn de eerste plannen gemaakt. Daarin is met name gefocust op het verlagen van de snelheid van het verkeer en het verminderen van het aantal geparkeerde auto’s op het marktplein.
GroenLinks vindt dat een gemiste kans.
In de huidige toekomstplannen draait nog steeds alles om de auto: hoe hard ze mogen rijden en waar ze stil mogen staan. De ruimte die overblijft is voor voetgangers, fietsers, scootmobielers andere niet-automobilisten. GroenLinks zou graag willen dat deze verhoudingen worden omgekeerd. Dat het centrum ruim baan biedt aan voetgangers en fietsers, met vanzelfsprekend een centrale plaats voor de bus. De ruimte die overblijft is dan voor auto’s.
Wat zou het mooi zijn als de Groesbeker net zo makkelijk met de fiets boodschappen kon doen als nu met de auto. Dat er vanuit iedere wijk vrijliggende fietspaden zijn tot in het centrum, dat er bij de supermarkten voldoende fietsparkeergelegenheid is, waar ook grotere transportfietsen kunnen staan, dat er zijn voldoende ebike-oplaadpunten zijn en een fietsreparatiepunt in het centrum.
Voor toeristen zouden er fietsverhuurpunten en voor forenzen fietsstallingen moeten zijn waar de fiets veilig kan staan bij overstap op de bus. Op de terrasjes kan men elkaar weer verstaan omdat het autogeraas is verdwenen. In het centrum zijn nog enkele parkeerplekken voor invaliden maar de meeste ouderen en invaliden verplaatsen zich liever per scootmobiel. Ook zijn er enkele parkeerplaatsen voor deelauto’s. Voor de andere automobilisten zijn er parkeerplaatsen aan de randen van het centrum.
Misschien lukt het niet om het centrum van Groesbeek nu meteen om te toveren tot een paradijs. Daarvoor zijn er nog te veel mensen aan hun auto verslingerd. Maar de trend is onmiskenbaar: fietsen wordt steeds aantrekkelijker door de ebike, het autodelen rukt op en door de vergrijzing zal ook de scootmobiel steeds massaler aanwezig zijn. In de steden is een eigen auto eerder een last dan een lust en ook in de grotere dorpen met goed openbaar vervoer zal de ‘noodzaak’ tot autobezit verminderen.
Voor een dorp als Groesbeek is het zinnig om alvast rekening te houden met deze toekomstige ontwikkelingen en, nu we op dit beslismoment zijn, het centrum zo in te richten dat het straks gemakkelijk aangepast kan worden naar een autoluwe variant.