Stel je eens voor wat we kunnen bereiken als we allemaal eens wat vaker de fiets zouden pakken in plaats van de auto. Als we die paar boodschappen even snel op de fiets zouden doen en onze kinderen op de fiets naar school zouden brengen. Dat zou niet alleen een enorme vermindering zijn van de CO2 uitstoot, maar denk ook eens wat het zou doen voor onze gezondheid en die van onze medemens. "En als we onze kinderen die manier van leven voordoen, hoeveel meer kans zullen we dan hebben dat zij ook weer die gewoonte aannemen". Sommige zullen zeggen "luchtfietserij", maar wij geloven dat kleine veranderingen uiteindelijke grote verbeteringen kunnen opleveren.

Iedereen wil graag een leuk en gezond leven. De bladen staan vol met diëten want veel mensen zijn bezig met hun gezondheid, figuur en gewicht, maar het allerbelangrijkste voor mensen om gezond te blijven is voldoende blijven bewegen! Dus wat doen we? We nemen een abonnement bij de sportschool en vooral in januari nemen we ons voor om vaker te gaan hardlopen of wat dan ook voor sport te gaan doen. Maar gewoon in ons dagelijks leven dat stukje extra beweging pakken doen we vaak niet. Ik weet het, als de auto voor de deur staat is het ook wel verleidelijk om hem te nemen. En we hebben niet genoeg tijd,en weet ik veel wat voor excuses we allemaal hebben, dus het komt er gewoon meestal niet van.

Gelukkig is er nu de e-bike! Ook hier in ons heuvelachtige landschap zien we daardoor al meer mensen op de fiets. Dat is een heel goede ontwikkeling. Nu is het dus tijd voor de gemeente om deze ontwikkeling verder te stimuleren. Mooie rechte fietspaden met fijn glad wegdek, naar ieder hoek van de gemeente. Ook de veiligheid van fietsers  kan verbeterd worden. Te vaak nog staan fietsers te wachten voor de auto. Ouders laten hun kind niet naar school fietsen omdat ze bang zijn voor auto's van andere ouders.  Waar zijn we met z'n allen mee bezig! Laat de auto wachten en geef de fietser voorrang! GroenLinks wil daarom investeren in vrijliggende fietspaden, een gladder wegdek en een betere verkeersscheiding van auto en fiets. Hierdoor krijgen fietsers de ruimte. Geen luchtfietserij maar werkelijkheid……stel je eens voor.

GroenLinks staat voor investeren in een duurzame samenleving en een veerkrachtige leefomgeving in de mooiste gemeente van Nederland. Dit is onze visie en op basis hiervan ondernemen wij actie en beïnvloeden wij de politieke agenda in de gemeente.