Duurzaam toerisme
Deze pontjes en ook het derde pontje tussen de Millingerwaard en Doornenburg zijn belangrijke verbindingen voor het duurzaam toerisme in onze regio. De pontjes stimuleren het fiets- en wandeltoerisme en daarmee juist het kleinschalig en duurzaam verblijf in onze gemeente.
Duurzamer verkeer
Het pontje tussen Millingen en Pannerden wordt bovendien gebruikt voor woon-werkverkeer en ander verkeer dat anders per auto veelal via Nijmegen naar de noordzijde van Rijn en Waal moet. Veel minder duurzaam dus.
Tegenstand in de raad
Begin 2022 werd een laatste plan voorgelegd aan de gemeenteraad om een nieuw pontje te realiseren tussen Ooij en Bemmel, door zelf een boot te kopen en deze door een schipper te laten exploiteren. De kosten zouden lager zijn en het risico voor de schipper kleiner.
Goed plan zou je denken, echter de huidige coalitiepartijen stemden tegen, omdat de schipper van de andere twee pontjes het niet wilde. Terwijl inwoners, omwonenden, toeristische en andere organisaties van beide kanten van de Waal allemaal groot voorstander waren.
Het nieuwe college heeft vervolgens een aanbesteding uitgeschreven, waar geen enkele partij op heeft ingeschreven. Uit de consultatie van het vorige college was namelijk al gebleken dat dit het geval zou zijn. We zijn dus veel tijd kwijt, prijzen zijn enorm gestegen en hebben nog steeds geen veer tussen Ooij en Bemmel.
Veer bij Millingen
Op dit moment ligt het veer bij Millingen stil. De huidige schipper onderhandelt met de gemeente over een nieuw contract voor de komende vijf jaar. Hij vraagt betere vergoedingen in de wintermaanden, omdat er dan veel minder verkeer is. Wij mengen ons nu nog niet in de discussie, want willen dat er een eerlijk contract tot stand kan komen.
Echter, het moet niet te lang duren. De wandelroute van het Pieterpad en andere fiets- en wandelroutes gaan via dit pontje. Nu er geen verbinding is, gaan wijken deze toeristen uit en doen onze hele gemeente niet meer aan. Ook anderen die dit pontje geregeld gebruiken zijn de dupe en moeten kiezen voor alternatief, vaak minder duurzaam vervoer.
GroenLinks Berg en Dal houdt goed vinger aan de pols en zal dit onderwerp kritisch volgen, bijvoorbeeld in de raadsvergadering van 9 februari.
Het krantenartikel van 6 januari 2023 geeft even kort de situatie en meningen in de raad weer.